باشگاه ورزشی آکو

عوارض پروتئین در بدنسازی

پروتئین بدنسازی

فهرست مطالب

پروتئین یکی از مهم ترین مواد غذایی است که باید در رژیم غذایی روزانه تان از آن استفاده کنید، اما این سوال پیش می‌آید که آیا پروتئین در بدنسازی عوارض دارد؟ آیا چون چیز خوبی  است باید در استفاده از آن زیاده روی کرد؟ مصرف پروتئین به ده‌ها دلیل برای سلامتیمان ضروری است. افرادی که  تمایل به  کاهش وزن دارند معمولا ازبرنامه غذایی پیروی می کنند که در ان مصرف کربوهیدرات کم و پروتئین بیشتری داشته باشد. پروتئین باعث می‌شود که بعد ازصرف یک وعده غذایی احساس سیری بیشتری داشته باشیم وهمچنین در زمان ورزش کردن برای بدن سوخت تهیه می کند. اما آیا تا به حال برایتان سوال شده که ممکن است بیش از حد پروتئین مصرف کنید؟یا اینکه این کار به سلامتی بدن شما آسیب وارد کند؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت به طور طبیعی چه میزان پروتئین لازم دارید.

چرا باید پروتئین مصرف کنیم؟

بدن ما برای احساس سیری، داشتن انرژی کافی، ساخت و بازسازی بافت‌های عضلانی، تقویت سیستم ایمنی و از همه مهم‌تر، رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارد. مواد تشکیل دهنده پروتئین، امینواسیدها هستند و همه به خوبی می‌دانند برای رشد مو و ناخن همچنین پوست و رگ‌های خونی به آمینو اسید نیاز داریم.

عوارض پروتئین در بدنسازی

به چه میزان پروتئین نیاز داریم؟

میزان مصرف پروتئین برای افراد مختلف به چندین عامل بستگی دارد. برای نمونه به سن، جنسیت، وزن، میزان فعالیت و بیماری‌های زمینه‌ای که وجود داشته باشد. میزان مصرفی پروتئین برای یک فرد بالغ به صورت عادی حدود 50 تا 60 گرم در طول روز است. این مقدار در حالی است که شما فعالیت ورزشی سنگینی نداشته باشید ولی اگر به  باشگاه می‌روید و فعالیت‌های سخت انجام می‌دهید می‌توانید این مقدار را تا حتی چهار برابر افزایش دهید. توجه داشته باشید مصرف بیش از حد پروتئین باعث بروز اختلالاتی می‌شود که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر از پروتئین‌های طبیعی استفاده می‌کنید احتمال ایجاد این قبیل مشکلات را کاهش می‌دهید.

عوارض و نشانه‌های مصرف بیش از حد پروتئین در بدنسازی

اگر از حد مجاز بیشتر پروتئین مصرف کرده باشید چه به صورت مواد غذایی چه به صورت مکمکل‌های ورزشی ممکن است علائم زیر در شما نمایان شوند:

  • بداخلاق شده اید
  • خستگی و تاری چشم‌ها
  • ذهنتان اشفته شده
  • خشمگین و عصبانی هستید
  • دهانتان بوی نامطبوع می‌دهد
  • از خشکی دهان رنج می‌برید
  • گوارش نامساعدی دارید(یبوست یا اسهال و ورم معده)
  • با افزایش وزن مواجه شده‌اید
  • سردرد دارید

بروز این علائم احتمالی هستند و ممکن است در بعضی افراد مشاهده شود و در بعضی افراد نه.

آیا مکمل‌های پروتئینی مضر هستند؟

مکمل‌های پروتئینی که اغلب در بدن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی مقادیر زیادی پروتئین خالص هستند. افرادی که این مکمل‌ها را مصرف می‌کنند غالبا به دنبال افزایش حجم عضلانی هستند و خود را در رژیم‌های فاقد کربوهیدرات قرار می‌دهند تا چربی بدن را کاهش داده و عضله را حجیم کنند. این سبک رژیم خیلی اصولی نیست و نباید طولانی مدت ان را دنبال کرد. در این شرایط ممکن است بعضی اندام‌ها آسیب ببینند و عوارض پروتئین در بدنسازی را همراه داشته باشد.

شما برای جلوگیری از این آسیب‌ها باید مصرف مکمل را به طور اصولی و با مقدار مشخص استفاده کنید و حتما به همراه آن آب خیلی زیاد بنوشید. سعی کنید کربوهیدرات را به طور کامل حذف نکنید و روزانه از ان بهره ببرید حتی در مقادیر کم.

کدام برند مکمل را انتخاب کنم؟

یکی از مطرح‌ترین برند‌های مکمل برای بدن‌سازی، پروتئین وی است که اکثر بدن‌سازان برای بهبود اثربخشی ورزش خود از آن استفاده می‌کنند.  مکمل پروتئین وی از آب پنیر تهیه شده است که این پروتئین در شیر هم موجود است. وی یک مکمل با کیفیت و کارآمد در زمینه رشد عضلات و افزایش وزن است و کمترین عوارض پروتئین در بدنسازی را دارد. اما نکته‌ی جالبی که باید در نظر داشته باشید این است که شما باید در میزان مصرف این مکمل اندازه را نگه دارید و زیاده‌روی نکنید. در صورتیکه به قاعده و از روی دستورالعمل از ان استفاده کنید اسیب جدی به بدن شما وارد نمی‌کند. برندهای خوب دیگری هم در بازار وجود دارد که همواره وی بهترین انهاست.

مکمل بدنسازی

سوالاتی که ذهن ورزشکاران را مشغول کرده است|عوارض پروتئین در بدنسازی

اکثر ورزشکاران برای افزایش حجم عضله ها و وزن خود در کنار تمرینات سنگین ورزشی در باشگاه، نیاز به مصرف زیاد پروتئین پیدا می‌کنند. رفع این نیاز تنها از طریق مواد غذایی مثل مرغ و ماهی و تخم‌مرغ امکان پذیر نیست. و ورزشکار مجبور به مصرف مکمل‌های پروتئینی مثل وی می‌شود. در این حین چندین سوال در ذهن او پدیدار می‌شود که در این بخش به آن‌ها پاسخ داده شده است.

  • آیا مصرف زیاد پروتئین و مکمل‌ها مضر است؟

بله، اگر مصرف مکمل بی‌رویه و زیاد باشد عوارض به همراه دارد.

  • موارد منع مصرف مکمل وی چیست؟

بعضا دیده شده مصرف بیش از حد پروتئین باعث افت شدید فشار خون شده است.

اگر فشار خون بالا دارید و داروهایی جهت کنترل فشار خون مصرف می‌کنید باید در ارتباط با مصرف مکمل وی محتاط باشید و با پزشک خود مشورت کنید.

  • مصرف بی‌رویه پروتئین مکمل وی به کدام اندام‌ها آسیب می‌رساند؟

بیش‌ترین اسیب مربوط به کبد ( کبد چرب) و کلیه هاست (سنگ کلیه و نارسایی کلیه) و در مواردی مشکلات گوارشی هم ازجمله یبوست یا اسهال و ورم معده دیده شده است.

  • مصرف مکمل وی با چه داروهایی تداخل دارد؟

تداخل دارویی با وی فهرست طولانی دارد ولی چون در موارد نادر دیده شده‌اند در اینجا به شایع‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

به طور کلی مصرف پروتئین وی با داروهای پوکی استخوان، داروهای ضد انعقادی، داروهایی برای پلاکت خون و انواع داروهای NSIDE  (داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی) تداخل داشته و حتما باید قبل از مصرف وی هم زمان با این داروها با پزشک معالج خود  مشورت کنید.

  • این درست است که مصرف زیاد مکمل‌های پروتئینی باعث ریزش مو می‌شوند؟

ساختار اصلی موی انسان از کراتین که خود نوعی پروتئین است تشکیل شده است. جالب اینجاست که مصرف بیش از حد پروتئین سبب ریزش مو می‌شود و این یکی از عوارض پروتئین در بدنسازی میباشد زیرا سطح تستسترون در خون بالا رفته و همین امر باعث تولید ماده‌ای به نام DHT شده که در نهایت منجر به ریزش مو می ‌شود.

  • چگونه مصرف زیاد مکمل وی باعث ایجاد اختلالات هورمونی می‌شود؟

یکی دیگر از عوارض مصرف پروتئین برای ورزشکاران، که بیشتر درباره مکمل‌های بر پایه سویا صدق می‌کند، اختلال هورمونی است. با اینکه سویا مملوء از آمینواسیدهای ضروری برای بدن انسان است، با این حال دارای فیتواستروژن است که می‌تواند سیستم هورمونی بدن را با اختلال مواجه کند. ناگفته نماند که بالغ بربیش از ۹۵ درصد سویایی که درساخت مکمل‌ها به کار رفته، اصلاح ژنتیکی شده است(تراریخته). این سویای اصلاح‌شده حاوی ماده شیمیایی به نام گلیفسفات است که باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی، نازایی و حتی نقص‌های مادرزادی در نوزادان (برای خانم‌ها) می‌شود. همچنین، مشکلاتی مثل عدم برانگیختگی، از دست دادن میل جنسی و افزایش اندازه سینه‌ها در مردان نیز به دلیل مصرف بی‌رویه پروتئین دیده شده است.

عوارض بدنسازی

نتیجه نهایی

مصرف هر چیزی که از حد مجاز بگذرد همراه با آسیب خواهد بود. حتی اگر چیز مفیدی باشد. امروز با خواندن این مقاله متوجه شدیم حتی پروتئین که یک ماده مغذی مفید برای سلامت جسم ماست، اگربیش از حد مورد استفاده قرار بگیرد مشکلات و بیماری‌هایی را به وجود می‌آورد. البته که رعایت دستورالعمل صحیح و مشورت با متخصص و پزشک مانع بزرگی برای جلوگیری از عوارض پروتئین در بدنسازی خواهد بود. توجه داشته باشید که در اغلب موارد مصرف مکمل پروتئینی،  سبب بروز مشکل حادی نشده و خوب عمل می‌کند ولی همیشه باید احتمالات را مورد بررسی قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف 50 هزار تومانی شهریه باشگاه

اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید و تخفیف 50 هزار تومانی دریافت کنید.

کد تخفیف به صورت آنی برای شما ارسال میگردد.